Kamis, 19 November 2015

Marijuana Perubatan - Satu Rawatan Bernilai

Marijuana Perubatan - Satu Rawatan Bernilai

Untuk beberapa tahun, penggunaan ganja telah diharamkan di Amerika Syarikat, walaupun banyak kajian yang telah terbukti tumbuhan ini mempunyai manfaat dalam rawatan penyakit tertentu, termasuk kanser dan glaukoma. Di samping itu, ubat itu adalah kedua-dua kurang ketagihan dan mempunyai kurang kesan sampingan jangka panjang dari penggunaan daripada kedua-dua alkohol dan tembakau, keluaran yang pada masa ini undang-undang untuk kegunaan orang dewasa di Amerika Syarikat. Oleh kerana fakta-fakta ini, pergerakan itu untuk menghalalkan periuk di Amerika telah mendapat momentum sejak dua dekad yang lalu, dan kemajuan yang besar telah dibuat dalam sepuluh tahun yang lalu.

Penggunaan ganja untuk tujuan perubatan pada masa ini undang-undang di 11 negeri termasuk California. Negeri-negeri ini belum sisi undang-undang penggunaan periuk untuk tujuan rekreasi, tetapi hanya untuk individu-individu yang mengalami penyakit yang telah terbukti dibantu oleh rawatan ganja. Pesakit ini kini boleh mendapatkan sisi undang-undang dadah. Sebelum undang-undang ini diluluskan, ramai pesakit yang mengidap penyakit kronik atau terminal diperlukan untuk melibatkan diri dalam tingkah laku jenayah dalam usaha untuk mendapatkan produk yang membantu melegakan gejala-gejala yang tidak menyenangkan banyak setiap hari, terutamanya loya dan muntah-muntah. Dalam beberapa kes, pesakit-pesakit ini telah pun didakwa atas pembelian ganja.

Ramai menganggap amalannya ganja untuk tujuan perubatan untuk menjadi satu langkah ke arah yang betul, terutamanya bagi negara yang mempunyai sikap terlalu menindas ke arah dadah. Walaupun periuk undang-undang di banyak negara di seluruh dunia, dan wang cukai yang diperolehi daripada pembelian undang-undang dan penjualan ganja digunakan untuk merangsang ekonomi, ahli-ahli politik Amerika telah berpegang kuat dengan ajaran enggan melompat pada kereta muzik itu. Ini mungkin kerana banyak takut bahawa kadar jenayah akan naik jika ubat adalah lebih mudah diakses atau hakikat bahawa ia sering dianggap sebagai dadah pintu masuk yang menarik pengguna muda ke dalam dunia dadah lebih keras. Sama ada cara, membeli dan menjual periuk kekal jenayah yang boleh dihukum oleh masa penjara.

Buat masa ini, bagaimanapun, amalannya ganja perubatan seolah-olah keputusan bahawa banyak negara dapat hidup dengan. Selain daripada faedah perubatan mengakui bahawa ganja tawaran, periuk diperolehi daripada dispensari melalui preskripsi doktor membawa pendapatan tambahan ke negeri ini. Dadah ini boleh didapati dari dispensari umumnya kualiti yang lebih tinggi dan dikeluarkan dalam negara, memberikan manfaat keseluruhan kepada ekonomi negeri. Ia seolah-olah hanya menunggu masa sebelum amalannya ganja perubatan pergi negara, mungkin membuka pintu kepada alasan diskriminasi lanjut dadah pada satu titik masa depan dalam masa.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar